Saturday, May 23, 2009

Siapa Buta Hati & Buta Akal?

SIAPA BUTA HATI DAN BUTA AKAL?

Apa sebabnya berlaku pelbagai masalah dalam masyarakat? Daripada ahli politik yang merebut kuasa dan melakukan rasuah, ahli agama dan para ilmuan yang bertelagah, remaja yang menjadi mat rempit, perempuan yang membuang anak, peragut yang kejam, dan banyak lagi jika mahu disebut semua.

Mereka sebenarnya adalah manusia bermasalah kerana hati dan akal mereka sudah buta!

Sesiapa yang mempunyai HATI yang buta maka dia tidak akan kenal Allah. Justeru itu dia tidak akan kenal kebenaran dan kebaikan. Sesiapa hatinya buta, akan timbul penyakit mazmumah atau keji dalam dirinya. Di antara penyakit mazmumah ialah tidak ada perasaan timbang rasa, tidak ada rasa syukur, tidak rasa bersalah atau dosa apabila membuat salah dan maksiat, tidak ada rasa jijik dengan kemungkaran. Hatinya telah buta kerana berperanan mengikut pimpinan hawa nafsunya yang jahat. Itulah bosnya kini yang sentiasa mengarah hati melakukan kejahatan dan kemungkaran.

Akibatnya wujudlah kelakuan syaitan saperti suka mengumpat, menfitnah, sombong, ego, atau berkelakuan seperti haiwan yang hanya memikirkan makan, minum, hiburan dan seks.

Itulah akibatnya jika hati sudah tidak berperanan lagi dan sebaliknya nafsu sudah mengambil alih tempatnya (hati). Ia sudah tidak berperanan seperti biasa lagi. Firman Allah dalam Al Quran - terjemahannya:

"Sesungguhnya Kami peruntukkan untuk Neraka Jahanam kebanyakannya terdiri dari jin dan manusia: bagi mereka ada HATI , (tetapi) tidak mahu memahami (isi Al Quran) dengan HATI nya, dan bagi mereka ada mata, (tetapi) tidak mahu melihat dengan mata nya dan mereka bagi mereka ada telinga, (tetapi) tidak mahu mendengar dengan telinga nya.Mereka itu seperti binatang ternak bahkan lebih sesat. Mereka itu ialah orang yang lalai". (Al A"raf:179)

Orang yang buta AKAL pula ialah orang yang tidak mahu gunakan fikiran walaupun dia mempunyai otak yang tajam dan cerdik. Maka apabila akalnya buta dia tidak dapat menangkap ilmu dan pengalaman hidup. Buah fikiran akan menjadi tidak rasional. Jika dia seorang ulama atau pemimpin maka rosaklah masyarakat itu.

- Amri el Wahab

*(Petikan ini ku edit sedikit kerana pelbagai kesalahan tatabahasa, ejaan, noktah, spacing...DLL)*

No comments: