Sunday, May 17, 2009

Praktikal dengan Danial : Bahasa Melayu Tinggi

Sifu penulisan yang terkenal, Puan Ainon Mohd menyarankan agar ibu-bapa berkomunikasi dengan anak-anak menggunakan bahasa melayu tinggi. Walaupun anak itu masih kecil dan kemungkinan besar tidak memahami apa saja yang dituturkan oleh ibu-bapanya, setiap patah perkataan yang digunakan akan tertanam dalam minda mereka tanpa disedari. Logiknya, setiap perkataan / ayat yang dituturkan atau output, mesti ada sesi inputnya. Insyallah, jika kita menggunakan bahasa melayu tinggi atau bahasa melayu skema dengan anak-anak kita, mereka juga akan biasa menggunakan bahasa melayu tinggi dalam kehidupan mereka, terutamanya dalam pembelajaran di sekolah dan seterusnya di universiti dan tempat kerja kelak.

Nekad untuk memulakan sesi praktikal ini dengan Danial di rumah. Daripada dulu lagi, memang sudah berpesan dengan si suami, adik-adik dan sesiapa sahaja yang sering berinteraksi dengan Danial supaya jangan menggunakan bahasa 'baby' atau bahasa yang pelat. Bercakap dengan Danial mesti menggunakan bahasa yang betul, baik bahasa melayu atau bahasa inggeris. Biar Danial belajar bahasa yang sebetulnya. Alhamdulillah, ia adalah satu langkah yang betul. Kini Danial sudah sangat petah berkata-kata sehingga tidak terlayan oleh mereka semua.

Langkah seterusnya ialah untuk menggunakan bahasa melayu tinggi. Bak kata Pn Ainon, bahasa melayu rendah apabila berkomunikasi dengan anak hanya menggunakan maksimum 3 patah perkataan dalam satu ayat. Wah... memang betul.

"Danial, jom mandi!" (3 patah perkataan)
"Danial, turun cepat!" (3 patah perkataan)
"Danial, minum susu!" (3 patah perkataan)
"Danial, mari tukar lampin!" (naik jadi 4 patah perkataan, tapi masih pendek)
"Danial, kesat cepat!" (3 patah perkataan)
"Danial, jom tidur!" (3 patah perkataan)
"Danial, jom jalan!" (3 patah perkataan)
"Danial, jangan bising!" (3 patah perkataan)

Senarai itu sebenarnya panjang lagi...tapi ini saja sudah cukup untuk membayangkan bilangan perkataan yang sudah tertanam dalam minda Danial... hmmm....

Selepas ini, insyallah, akan cuba mempraktikkan bahasa melayu tinggi dengan Danial. Masih belum terlambat, Danial baru 2 tahun...jauh lagi perjalanan hidupnya. Mari buat semakan bahasa yang sepatutnya digunakan...

"Danial, mari kita pergi mandi kerana hari sudah petang." (9 patah perkataan)
"Danial, mari kita pergi mandi kerana kamu sudah berbau busuk." (10 patah perkataan)
"Danial, sila turun daripada kerusi itu cepat sebelum Umi naik angin!" (11 patah perkataan)
"Danial, mari minum susu yang sudah siap ini dan lepas ini kamu boleh tidur." (14 patah perkataan)
"Danial, mari sini, kita tukar lampin itu yang sudah penuh dan berbau busuk." (13 patah perkataan)
"Danial, sila ambil kain basahan ini dan cepat kesat tumpahan susu di atas lantai itu!" (14 patah perkataan)
"Danial, Umi tahu kamu sudah mengantuk, oleh itu mari kita masuk ke dalam bilik dan tidur." (15 patah perkataan)
"Danial, mari Umi mandikan awak dan pakaikan baju cantik, supaya lepas ini kita boleh pergi berjalan-jalan." (16 patah perkataan)
"Danial, sila jangan buat bising kerana Umi mahu menyiapkan kerja yang perlu dihantar pada hari ini!" (17 patah perkataan)

NAMPAK PERBEZAANNYA???


Gambar Danial semasa Hari Raya Aidilfitri yang lepas ...

No comments: